torstai 23. toukokuuta 2013

Plantaarifaskiitti(keskeisyyttä)

Vaikka mun lähipiiri on yllättävänkin hyvin kestänyt mun kantapääkeskeistä elämääni viime päivät, niin kirjoitellaanpa hieman kuulumisia tännekin. Kortisonipiikin jälkeen kipu on ollut, jos mahdollista, vieläkin kovempaa. Rasitusvamman seuraksi oli pahaenteisesti kasvamassa myös asennevamma, kunnes luin fysiatria.netistä kortisoni-injektiosta artikkelin. Asennevamman syntymisen esti seuraava lause:  

"Noin 30% voi saada noin 2-4 päivää kestävän aikaisempaa voimakkaammankin kivun vaikka injisointi olisikin tehty teknisesti oikein johtuen siitä, että injisoitu synteettinen kortisoni on rakennettu kiteiseksi (kiteistä aine vapautuu tasaisesti päivien kuluessa), jolloin nämä lääkkeen kiteet ärsyttävät..." 

Okei, eli mulla on vielä toivoa. Kuinka ollakaan tuossa pari tuntia sitten kävelin roskia viemään pehmeäpohjaisilla kengillä lähes normaalisti, hemmetin hitaasti, mutta lähes normaalisti ja lähes siedettävällä kivulla. Se oli aika hienoa, kun on maanantai-illasta alkaen varannut käytännössä ainoastaan päkiälle ja tiistai-iltana liikkunut jotakuinkin konkaten oikealla jalalla. Eli mun ei ehkä tarvi käydä täysin asennevammaisena nukkumaan siitä huolimatta, että oon tietysti lueskellut kauhutarinoita joillain vaivan vuoksi vuodenkin juoksutaukoa pitäneistä. (<- Viimeinen asia, mitä kannattaa tehdä!). Jos tästä pitää jotain hyvää keksiä, niin olkoon ne asiat sitten seuraavat:
  • Sain aikaiseksi varata ajan OMT-fysioterapeutille, lähetehän mulla oli olemassa jo ennestään. Johtuen aiempina vuosina kärsimistäni vammailuista. Niistä voi halutessaan lukea täältä. Mikäli ei tästä postauksesta joku saa riittävää annostusta rasitusvammavalituksesta, hah!Tuo aika tulee olemaan ensi viikon maanantaina.
  • Jos juoksutaukoa piti tulla, niin tulkoon se sitten nyt, kun on viimeinen rutistus koulua ja pari viikkoa ilman ainoatakaan vapaata. Jos olisin innostunut käyttämään lenkkeillen viettämäni ajan täysin koulutehtävien parissa, tulisi monesta asiasta valmista. Paino sanalla JOS!
  • "Ei pikku lepo välttämättä huonoo tee, sulla on niin hyviä treeniviikkoja nyt takana.." Okei, joo, tosi piristävä kommentti. Ei todellakaan omasta suusta eikä oma ajatus. Voi olla ihan totta. Sikälimikäli tää nyt on pikkulepo. Esim. viikko max. kaks. En osaa vaan vielä piristyä siitä, kun en voi olla ihan varma, että tää tosiaan on pikkulepo.
  • Tiedän nyt ihan tosi paljon plantaarifaskiitista. Ja kortisoni-injektioista. Oon kuulkaa lukenut. Terveysportin tietokantoja myöten. Tiedä sitten onko se nyt niin järkevää.
  • Kun tästä pääsen, aion jatkossa olla viisaampi ja tehdä enemmän asioita sen eteen, että voin ehkäistä tuon niin pirullisen vaivan jo ennen kuin se syntyykään. Kiitos.
Yks juttu on mun mielestä aika nurinkurinen kanssa. Ihan vaan, jos joku lukaisi tuon aiemman linkin, joka käsitteli jalkojen pituuseroa. Se sääriluukalvon ärsytystila on ollut oikeassa jalassa, eli siinä "pidemmässä". Kuulemma siksi, kun iskutus on kovempi. Nyt tää plantaarifaskiitti on kuitenkin siinä vasemmassa jalassa. Ja pakarajumitmitkäliehermosäryt kanssa siellä vasemmalla puolen. Ihan mielenkiintoista tulee oleen kuulla OMT-ft:n näkemystä näistä kaikista juttuloista.

Ai niin, vielä yks juttu. Vedin tänään neljä leukaa. Ja vielä aks kertaa, et se ei ollut sattumaa. Jee. Ja kiitti ihan kauheesti kaikille ketä mua edellisen postauksen jälkeen tsemppas!

6 kommenttia:

  1. Mahtavaa leukailua! Nyt keskityt siihen ja muihin vastaaviin juttuihin ja unohdat hetkeksi juoksun ja kantapään. Kyllä se tulee kuntoon kunhan maltat antaa sen rauhassa parantua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä. Maltti on kyllä valttia, tässä(kin) asiassa!

      Poista
  2. Ei vitsit oon kade noista leuoista, en saa ite yhtään! Joskus penskana jaksanut vetää yhden, että ei kauheen lihaksikasta taustaa ole koskaan ollutkaan :) Tälle vuodelle on semmoinenkin tavoite, että saisin edes yhden leuan vedettyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kävin joitain vuosia sitten tosi ahkeraan salilla (kunnes löysin kymppiä pidemmät juoksumatkat) ja silloin sain vedettyä leukoja useammankin, olin myös vähän kevyempi tuolloin. Se on varmaan lihasmuistissa jollain tapaa, koska nyt en kyllä todellakaan ole erityisen "voimakkaassa" kunnossa.. Päin vastoin, pitäis vaan enempi tsempata noissa asioissa :).

      Poista
  3. Kyllähän tuo jalkojen pituus ero juttu on jopa ihan selkee. Hermopakara säryt vai mitkä lie johtuu varmaankin alaselästä johon tuo jalkojen pituusero voi vaikuttaa. Lyhyempi jalka aiheuttaa samalla puolelle selkää ylimääräistä rasitusta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo. Sitä vaan vähän ihmettelen, kun ne oikeastaan alkoi silloin, kun rupesin käyttään juoksukengässä korotusta.. Josta kyllä nyttemmin olen sitten luopunut. On käynyt mielessä, että johtuukohan tuo pituusero kuitenkin jostain lantion alueen jutuista, joka olisi jotenkin muuten korjattavissa..

      Poista

-Kiitos, että kävit.
-Kiitos, että kommentoit.
<3