tiistai 24. helmikuuta 2015

Teeleidi Teeleidissä

Oon kuulkaa ensimmäistä kertaa elämässäni ihan oikeasti löytänyt teen. Minä, maailman pahin kahviaddikti. No joo, olen kyllä edelleen kahviaddikti, mutta nyt olen myös teeaddikti. Terveisiä vaan teehuone/teekauppa Teeleidiin, joka sijaitsee täällä Jyväskylän Lutakossa. Vanhassa rakennuksessa joka myös nimellä Lutakon Leidin tunnetaan.


Olen kuullut muutamalta kaveriltani suosituksia kyseisestä paikasta ja niinpä sovittiin erään ystäväni kanssa treffit kyseiseen paikkaan tässä taannoin. Oi, niin viehättävä paikka. Alakerrassa oli kauppa, jossa myytiin teetä jos johonkin lähtöön ja ylhäällä oli sitten se teehuone. Ylhäällä voi nauttia teetä yksin tai yhdessä ja tarjolla on myös pientä purtavaa. Tee oli niin herkullista, samoin kun teen kylkeen ottamani kookospallo. Ilmapiiri ja tunnelma "kahviossa" oli rento ja sisustus sympaattinen. Kaikenkaikkiaan tosi miellyttävä kokemus.



Mun teenjuonti on aiemmin ollut hyvin satunnaista ja keskittynyt lähinnä pussiteehen. Ehkäpä noissa pussiteelaaduissa on myös helmiyksilöitä, mutta täytyy sanoa että Teeladysta ostamani muutama irtotee on kyllä pessyt mennen tullen sen parhaimmankin pussiteen mitä koskaan olen juonut. Tuon käynnin jälkeen on tullut päivittäin juotua vihreää teetä ja täytyy sanoa, että esimerkiksi taannoinen yövuoro sujui huomattavan paljon paremmin teetä litkien kun pelkkää kahvia.


Missään nimessä en ole vaihtamassa kahvia teehen. Mulla sitä kahvia menee niin järjettömän paljon, ettei ehkä ole pahitteeksi osaa kahvista korvata vaikkapa sillä teellä. Kahvia tulee usein juotua myös sen hetken takia, eikä niinkään kahvin mieliteon vuoksi. On mukava istahtaa ja juoda kuppi kahvia. Joko yhdessä tai yksin. Välikahvit. Ehkä tosiaan joskus voisi olla parempi istahtaa teelle.



Mikä on teidän mielestä hyvää teetä? Entä mikä olisi paras iltatee?

Blogi on myös Facebookissa.

6 kommenttia:

  1. Tee! <3 Mä en ole koskaan innostunut kahvista (paitsi alle kouluikäisenä tykkäsin kuulemma siitä hirveästi :D ) mutta teetä lipitän senkin edestä. Irtotee on todellakin ihan eri kamaa kuin hyväkään pussitee. Ja kunnon teekaupan irtotee on vielä yleensä parempaa kuin tavis ruokakaupan hyllyn irtotee.

    Ite tykkään eri tilanteissa erilaisesta teestä. Jasmiinilla maustettu vihreä on mun vakio aamutee töissä. Jos haluan jotain "karkkimaista" (esim. ruoan jälkeen), juon Forsman tai Nordqvistin maustettuja mustia (Keisarin morsian, Viisasten tee, Keisarin malja jne.). Joskus vedän hyvinkin tuhteja maustamattomia mustia "herätykseksi" (ehkä vähän sama kuin jotkut juovat oikein väkevää kahvia?).

    Iltaisin (jos siis on menossa nukkumaan, eikä yövuoroon :) ) paras vaihtoehto olisi varmaan rooibos, koska siinä ei ole ollenkaan kofeiinia. Mun makuun rooibos on jotenkin imelää, joten en sitä juurikaan juo.

    Kivaa, että Jykylään on saatu hyvä teekauppa. Bongasin jouluna Torikeskuksessa yhden kahvi-/teekaupan, mutta pitää joskus vierailla tuolla Teeleidissäkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon tuota toista teetä (jossa on vihreää ja valkoista teetä, molempia) juonut nyt illalla kanssa, eikä mitään "harmia" ole tullut. Tiedä sitten onko koko kofeiinin vaikutus enemmän lumetta vai kumoaako nuo rauhoittavat komponentit sitä kofeiinin vaikutusta, niinkin luin jostain.

      Aion kyllä heti pian käydä bongaamassa sen torikeskuksen kaupan. Käy ihmeessä Teeleidissä, kun tulet tänne. Niin symppis paikka :).

      Poista
  2. Yksi teenkittaaja täällä! :) Hyviä teelaatuja on vaikka kuinka paljon! Clipperillä on monta hyvää. Samoin Twinningsillä. Ja Liptonin Forest fruit on hyvää myös. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Clipperiä meinasin ostaa töihin.. Jos sitä osan kahvista korvaisi sielläkin tuolla teellä :).

      Poista
  3. Teeleidissä olen oppinut teen salaisuuksista paljon.....pussiteet ovat jääneet koska arvostan kaikessa laatua(pussiteet ovat yleensä ylijäämiä mikä teen pakkauksessa jää??).
    Lempparini on nykyään ehdotttomasti Pu-erh!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, aion kyllä ko. paikkaan suunnata uudestaankin vielä. Täytyypä pistää mieleen Pu-erh :).

      Poista

-Kiitos, että kävit.
-Kiitos, että kommentoit.
<3