perjantai 21. marraskuuta 2014

Yötyön miinukset

(kuva: freepik.com. Aika kolkon ja vanhan näköinen sairaala.
Mun viikonloppu alkoi melkoisessa koomassa ja kurrku kipeänä infektioikkuna apposen ammollaan. Tein keskiviikon ja torstain välisenä yönä yövuoron ja tänään perjantaina olin yhden kouluprojektin tiimoilta tavallaan aamuvuorossa. Eilen päivällä nukuin vaan muutaman tunnin, liian vähän sitten kuitenkin koska tänään iski totaalinen uupumus.

Yövuorot on tavallaan ihan jees. Toisissä töissä se esimerkiksi katkaisee mukavasti viikkoa, koska on paikkoja, missä on esimerkiksi fyysisesti ja henkisesti sen verran raskasta, että sellaista pientä breikkiä arkiaherrukseen kaipaa. Toki hoitoalalla on työpaikkoja, jossa yövuorot saattaa olla niitä kaikkein kiireisimpiä. Vaikka yövuoro ajatuksena on ihan kiva, niin oon kyllä ehkä päätynyt siihen, ettei ne oikein mulle sovi. Ainakaan enää ole sopinut.
  • Jarpan mukaan olen jotenkin paljon kireämpi niinä päivinä, kun mulla alkaa yövuorot. En ehkä ole itse laittanut sitä merkille, mutta uskon, että se on oikeassa tuossa asiassa.
  • Aika usein yövuorojen jälkeen mulla on olo, että tulen kipeäksi. Saattaa tulla pientä nuhaa ja kurkkukipua, mistä ei sitten seuraa sen enempää ja seuraavana päivänä olen taas täydessä iskussa. Kuitenkin lähes aina, kun olen oikeasti flunssassa, on takana yövuorot.
  • Iho. Mun iho kärsii ihan hirveästi yövuoroista ja siitä kyllä huomaa, milloin on tullut valvottua.
  • Aineenvaihdunta on kanssa ihan seis. Palelee niin käsiä kun jalkoja. Olo on kokonaisvaltaisesti joskus tosi kamala.
Siinä lienee tärkeimmät. Ehkä ikäkin on tehnyt tehtävänsä, koska hoitajan uran alussa en yövuoroista ollut moksiskaan. Vuorotyö ja sitä kautta myös yövuorot kuuluvat työn varjopuoliin, mutta jokaisessa paikassa ei niitä hoitajanakaan ole pakko tehdä. Sairaanhoitajan tutkinnolla lienee suurempi mahdollisuus saada päivätyötä, kuin lähi- tai perushoitajana. Toisaalta taas, ainakaan vielä en koe satunnaisia (eli max. 2 yövuoroa/kolmen viikon lista) yövuoroja niin pahana, ettenkö voisi tehdä sitä työtä, jos se vaan muuten on mielenkiintoista. Sikäli portit on auki.

Ilta ja aamuvuorojen sekoituksessa rytmiä pystyy kuitenkin pitämään paremmin yllä nukkumalla säännöllisesti. Tai edes sinne päin. Vaikka illasta aamuun siirryttäessä yöunet menevätkin enemmän tai vähemmän reisille, niin yöunet ne on kuitenkin. Yövuoroissa jää ainoaksi keinoksi yrittää pitää ruokailut edes suht järkevinä. Kahden yön ollessa kyseessä koetan välipäivänä nukkua mahdollisimman paljon, liikkua kevyesti ja sitten viimeisenä nukkumapäivänä nukkua mahdollisimman vähän, liikkua kevyesti ja päästä mahdollisimman nopeasti takaisin rytmiin. Yleensä onnistun noissa kuitenkin hyvin.

Mukavaa viikonloppua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

-Kiitos, että kävit.
-Kiitos, että kommentoit.
<3