perjantai 19. syyskuuta 2014

Barefoot -kenkurat

Meikän urheiluvälinevarastoon on (vihdoin) löytänyt Vibram FiveFingers -kengät. Hoh. No en ajatellut, niillä tai yhtään millään muullakaan, lähteä huomenna kymppiä vetämään. Sen sijaan salilla nuo kenkurat oli jalassa tänään ensimmäistä kertaa ja tykkäsin kyllä. Aina silloin tällöin olen kyseisiä popoja katsellut kaupassa, mutta jotenkin toista sataa euroa on kerta toisensa perään ylittänyt mun kipurajan. Kengästä joka ei ole oikeastaan edes kenkä. Nyt nuo kengät lähti kuitenkin mukaan alle viidellä kympillä. Haloselta nimittäin (viimeinen alepari, joten jos joku innostui, niin turhaan). Kerrankin oli mun kokoa se viimeinen pari. Paljaskengistähän luvataan kaikki maan ja taivaan väliltä. Uskoo sitten ken tahtoo, lisää voi lukea vaikka täältä. Itse olen tuossa paljasjalkakenkä vastaan normikenkä -sodassa jonkinlainen kultaisen keskitien kannattaja. Sitä linjaa voisin suositella muillekin (hyvin uskottavaa näin jalkavammaisena) ja mikäli haluaa suuntaan tai toiseen poiketa, niin varoen. Ylipäänsä varusteissa, etenkin kengissä, tulisi pyrkiä tosi tarkkaan kuuntelemaan itseä. Kenkäsuunnittelijoiden ja -myyjien ykkösintressi kun valitettavasti on ihan jossain muualla, kun siinä mikä just itselle on hyvää.


Juoksutarkoitukseen nuo kengät ei tosiaan ole mulle tulossa, vaan sinne kuntosalille. Sellaiseen treeniin, missä ei järjettömästi hypitä ja pompita. Oon jo pitkään tehnyt ilman minkäänlaisia kenkiä esimerkiksi kyykkyä ja se on tuntunut jotenkin paljon omemmalta kun kenkä jalassa. Oman tuntemuksen mukaan mun nilkka on jotenkin enemmän liikkuvaksi tullut, sillä joskus muistan, että omimmalta tuntui laittaa kantapään alle ohuet korotukset. Enää se ei tulis mieleenkään. Mitään taikoja mun jalalle en noiden kenkien usko tekevän, mutta epäilemättä jalka saa erilaista ärsykettä ja sitämyöten myös jalkaterän pienet lihakset vahvistuu. Tuskin siitä haittaa on. Ainakin mun salit alkaa tästälähtien varvasjumpalla, kun ährään niitä kenkiä jalkaani. Hiki tulee jo siinä. Ehkä opin paremmaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

-Kiitos, että kävit.
-Kiitos, että kommentoit.
<3